Logositeb

Bent u vol van een boek? En wilt u dat aan meer mensen laten weten? Schrijf dan een recensie over het boek en dan plaatsen wij die wellicht in deze rubriek!

Isabel (12) over Toegang geweigerd

Toegang geweigerd

Danny De Vos

€ 13,99

<p>Ik heb het boek Toegang Geweigerd gelezen van Danny De Vos. Dit boek gaat over Nick. Hij gaat samen met zijn ouders en zus Zo&euml; op vakantie naar een Grieks eiland. Iedereen heeft het over aangespoelde lijken, mar Nick begrijpt het niet. Eenmaal bij het hotel belooft het een fantastische vakantie te worden. Totdat Nick op het strand iets vindt: een tasje met gympen en een foto van een familie. Als hij wegrent voor de bewakers raakt hij gewond. Maar ondanks dat huurt de eigenwijze Nick toch een waterfiets waar hij vanaf springt om te voelen hoe het is om een vluchteling te zijn die in het water valt. Hij verdrinkt bijna en zijn toch al overspannen vader raakt nu helemaal in de stress. En niet alleen door Nick. Er komt namelijk een boot vol vluchtelingen aan. Nick doet dat niks, totdat hij in contact komt met de vluchteling Za&iuml;d. Na een tijdje met elkaar opgetrokken te hebben krijgt Nick het plan om een dag te ruilen van leven. Maar Za&iuml;d en Nick worden gepakt en de politie denkt dat Nick ook een vluchteling is. Samen met nog honderden andere worden Nick en Za&iuml;d op de boot naar Europa gestuurd. Hier merkt Nick dat het heel wat anders is om vluchteling te zijn dan dat wat hij op school te horen krijgt. </p><p>Ik vond het een heel bijzonder boek. Ik had zelf eigenlijk nog niet zo&rsquo;n goed beeld hoe het is om vluchteling te zijn. Ik denk dat dit boek daar veel over leert. Bijvoorbeeld dat de meeste vluchtelingen eigenlijk liever niet weg wilden, maar ze zijn gewoon bang en wanhopig op zoek naar veiligheid. Het boek geeft een goede indruk hoe het gaat en hoe het er uitziet, wat er allemaal met je gebeurt als je vluchteling bent. En dat het niet de vluchtelingen zijn die voor het gevaar zorgen, maar de mensensmokkelaars. Vluchtelingen zijn niet gevaarlijk! Het boek is heel toegankelijk geschreven, geen moeilijke woorden, dus lees dit boek!   </p>

Isabel (12) over Ausländer

Ausländer

Paul Dowswell

€ 12,50

<p>Het boek Ausländer gaat over een Poolse jongen Pjotr die tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt geadopteerd door een rijk Duits gezin, dat volledig achter de ideeën van Hitler staat. Pjotr ’s leven verandert, hij krijgt zelfs een andere naam: Peter. In eerste instantie lijkt hij de ‘perfecte’ zoon, maar door wat hij om zich heen ziet en hoort, begint hij na te denken over de ideeën die hem eerst zo goed leken. Kan hij nog wel de perfecte zoon zijn?</p>

<p>Het boek Ausländer is misschien wel mijn favoriete oorlogsboek. Door dit boek ben ik ook van een andere kant gaan kijken naar de oorlog, namelijk de kant van nazi-Duitsland, waarin je als kind werd geleerd hoe goed het was wat Hitler deed. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ik in Peters schoenen had gestaan, meedoen of me verzetten……Het is zo makkelijk om te zeggen ik zou het er niet mee eens zijn, maar als je opgroeit in zo’n land. Ik hoop dat ik de moed zou hebben om me te verzetten. Ik vind het ook een mooi boek omdat ik me goed kon verplaatsen in de hoofdpersonen, wat ze doen, wat ze denken en waarom ze dat doen en denken. Ik zou het boek zeker aanraden aan kinderen boven de 10 omdat er soms Duitse woorden in staan en het verhaal soms heftig is. Het boek is vooral mooi als je van het onderwerp WOII houdt en/of daar meer over wilt weten. Maar eigenlijk moet iedereen het lezen want het is een super, mooi en bijzonder boek. </p>

Isabel (12) over Mijn Zusje

Mijn zusje

Inez van Loon

€ 19,95

<p>Het boek mijn zusje gaat over Perla, een Sinti meisje dat in de Tweede Wereldoorlog rondtrekt door Duitsland. In het begin van het boek, komt Perla een meisje tegen dat naar school gaat en vanaf dat moment wil Perla ook naar school. Haar vader wil hier alleen niks van weten. Pas als ze in de winter een paar maanden niet kunnen rondtrekken en mogen staan bij een boer en boerin, mag Perla naar school. Alleen is het er helemaal niet leuk voor Perla. Ze wordt uitgescholden voor zigeuner. Ze heeft maar één vriendin: een Joods meisje. Maar dat meisje moet vluchten. Ook Perla en haar familie besluiten te vluchten. Naar Nederland, maar daar wordt rondtrekken verboden en ze worden in een kamp gezet. Perla krijgt in dit kamp een nieuw zusje. Uiteindelijk worden ze naar Kamp Westerbork gestuurd, iedereen behalve het zusje van Perla, want die ligt in het ziekenhuis als ze opgepakt worden. De hele Sinti-familie wordt gedeporteerd naar vernietigingskampen, het leven is zwaar en moeilijk. Perla moet overleven van zichzelf, want ze heeft haar zusje beloofd voor haar te zorgen……</p>

<p>Tussen het verhaal van Perla door gaat het ook over het leven van “het zusje”. Die is inmiddels geadopteerd en woont in Zuid-Limburg. “Het zusje” wil wel weten waar ze eigenlijk vandaan komt….</p>

<p>Ik vind dit boek erg mooi en bijzonder. Ik wist nog niet zoveel van Roma en Sinti maar nu weet ik er al meer vanaf. Ik wist bijvoorbeeld niet dat ze op net zo’n wrede manier vervolgd werden door de Nazi’s als de Joden. Dat ook zij naar vernietigingskampen gestuurd en vergast werden. Wat ik erg mooi vind is dat het verhaal vanuit de ik-vorm is geschreven. Hierdoor kon ik me makkelijker in de hoofdpersoon verplaatsen. Het was een heel bijzonder boek, anders dan de meeste oorlogsboeken. Geen heldenverhaal, maar het verhaal van een meisje dat langzaam ouder wordt. Dat merk je in het verhaal, in het begin ziet ze alleen de mooie dingen en heeft ze nauwelijks in de gaten dat het oorlog is, maar dat verandert als ze ouder wordt.</p>

Waarom Libris
Bijna 100 aangesloten kwaliteitsboekhandels.
pro-mbookslibr3 : libris