Boekbespreking Ivonne Schouten-Hoek 'Entre Nous'

donderdag 16 januari 2020 19:30

Op donderdag 16 januari vindt om 19.30 uur bij Boekhandel Dominicanen de boekbespreking plaats van de feelgood roman Entre Nous van Ivonne Schouten-Hoek. Ivonne geeft daarbij tevens een korte lezing over hoe je tegenslagen overwint en hoe je een relatie ook op lange termijn laat floreren.

“All you need is love,” zongen The Beatles in 1967. Dat klinkt prachtig maar in de praktijk blijkt het voor veel mensen moeilijk te zijn om de liefde van hun leven te vinden of te houden.

In Entre Nous (Onder Ons) overwinnen de hoofdpersonen hun relatieproblemen op onorthodoxe manieren. De roman neemt je mee van het mooie Zuid Limburg naar het zonnige Zuid Frankrijk, waarbij de schrijfster met veel humor en onder de makkelijk leesbare oppervlakte van het feelgood genre, een boodschap aan de lezer mee geeft. Ze laat je zien dat wat het probleem ook is of hoe oud je ook bent, er altijd meer mogelijk is dan je denkt. In haar lezing geeft Ivonne aan waarom je nooit in de slachtofferrol moet duiken bij een echtscheiding of andere tegenslagen en wat er nodig is om een relatie goed te houden.

Ivonne Schouten-Hoek (1969) is van origine Limburgse. Ze studeerde van 1989 tot 1993 rechten in Maastricht en ging daarna aan de slag als advocaat. In 2005 slaagde ze Cum Laude voor de specialisatie opleiding familierecht van de VFAS. Ze heeft als advocaat en mediator jarenlang openhartige gesprekken gevoerd met haar cliënten totdat ze eind 2009 plotseling ME/CVS kreeg, een chronische ziekte waar nog geen medicijn voor bestaat. Haar leven veranderde drastisch en zij moest haar praktijk sluiten. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, schreef zij de roman Entre Nous en geeft ze lezingen over waar het vaak mis gaat in relaties, met daarbij praktische adviezen om dat te voorkomen. Ze is getrouwd met Robert Schouten met wie ze al bijna 30 jaar een gelukkige relatie heeft.