Boekbesprekingen van Gerben

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8

De Hollandse droom

Martijn Simons

€ 21,99

De Hollandse droom van Martijn Simons vertelt het verhaal van een rechter die wordt gevraagd voor een ministerspost. Als tenminste eerst zijn voorganger tot aftreden kan worden gedwongen. Rudolf Keller, de rechter, weet nog in welke armoede hij en zijn moeder vroeger woonden. Zijn vader was in de Tweede Wereldoorlog bewaker bij Kamp Amersfoort en is daarbij om het leven gekomen, net voordat Rudolf geboren werd. Zijn zoon Bram, journalist, besluit over deze familiegeschiedenis een roman te schrijven, die lovend ontvangen wordt. Zijn dochter Evi is ingestort met een drugsverslaving en het huwelijk met Marloes, een beeldend kunstenares, is ook niet meer wat het geweest is.

Genoeg ingrediënten om het verhaal helemaal uit de hand te laten lopen en dat gebeurt ook, zeker als ook de jonge Houda, een jeugdvriendin van Evi, weer zijn leven binnenloopt en hij met haar een relatie begint. Het zal onvermijdelijk tot zijn neergang leiden, alleen de vraag is hoe dat precies gaat verlopen.

Knap wisselt Martijn Simons in dit boek van perspectief; zo krijg je van alle personen rond de centrale figuur Rudolf het verhaal mee. Met vaart geschreven, voor de liefhebber van Bonita Avenue van Peter Buwalda.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Het verre veld

Madhuri Vijay

€ 22,99

Shalini is dertig jaar oud en zoekende in haar leven. Ze woont in Bangalore, Zuid-India, samen met haar vader, die heel druk is met zijn bedrijf. Haar moeder heeft ze pas geleden begraven. Nu denkt ze na over haar moeder en de rol die ze heeft gespeeld in haar elven. Haar gedachten komen steeds terug bij de charmante kasjmierverkoper Bashir. Hij kwam vaak langs bij haar moeder en haar en wist haar dan te betoveren met zijn verhalen. Voelden de twee zich tot elkaar aangetrokken? Vast, maar er gebeurde nooit iets. Tot Bashir zo'n zes jaar geleden weer uit hun leven verdween.

Nu besluit Shalini naar hem op zoek te gaan. Ze gaat naar Kashmir, met eigenlijk maar weinig aanwijzingen. In het bergdorpje waar hij vandaan kwam wordt ze opgenomen door zijn familie, maar het zijn turbulente tijden. Conflicten tussen moslims en hindoes, onderdrukking door het leger, Shalini is in een kruitvat beland. Uiteindelijk moet ze de keuze maken wat ze wil in haar leven.

'Het verre veld' toont het leven in het India van nu, van de grote stad tot de onherbergzame streken in de bergen. Het verhaal van Shalini behandelt op een mooie wijze aansprekende thema's zoals verdriet, schuld en je plaats in de samenleving.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Viktor

Judith Fanto

€ 24,99

Laat je wegvoeren naar Wenen in de jaren dertig, naar de Weens-Joodse familie Rosenbaum. Onder de dreiging van nazi-sympathieën moeten zij hun hoofd boven water weten te houden. De rol van flierefluiter en rokkenjager Viktor zal daarvoor allesbepalend zijn. En lees ook hoe deze geschiedenis het leven van kleindochter Geertje jaren later nog steeds opschudt. Een magistrale familieroman over identiteit en schuldgevoel.

Al vanaf jonge leeftijd staat Viktor zijn mannetje en komt hij voor zijn eigen, bijzondere, ideeën op. Omdat hij opgroeit in een gegoede Joodse familie botst dat best vaak met zijn ouders. Vooral zijn vader heeft moeite met zijn gedrag, zeker als hij op latere leeftijd nog steeds weinig uitvoert dat serieus genoemd kan worden. Maar als het politieke sentiment in Wenen omslaat en er steeds meer openlijke anti-Joodse maatregelen genomen worden, blijkt het Viktor te zijn, die het heft in handen neemt en nadenkt over hoe zijn familie gered kan worden.

Ongeveer zestig jaar later worstelt Geertje met het verleden van haar familie en de manier waarop ze ermee omgaan. Waarom doen haar ouders altijd zo ontwijkend? Waarom ontkennen ze hun Joodse afkomst. Geertje omarmt die wel en verandert zelfs haar naam naar Judith. Maar welke gevolgen heeft dat voor haar en voor haar band met haar familie? Lees het in Viktor!

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

De slaap die geen uren kent

Sebastiaan Chabot

€ 21,99

De afgelopen tijd zijn er drie boeken van de familie Chabot verschenen. Die van Bart en Splinter hebben al aardig wat aandacht gekregen, maar stiekem is 'De slaap die geen uren kent' van Sebastiaan misschien wel het beste boek van de drie.

De roman vertelt twee verhalen. In 1950, in Duitsland, moet Kurt Kurschfeld zijn laatste opdracht vervullen voor het stadsbestuur. Daarna stapt hij uit het leven, zoals hij met zijn dokter heeft afgesproken. Alleen in zijn zolderkamertje, met niets meer om voor te leven, verlopen alle dagen hetzelfde. Dan krijgt hij een verrassend bezoek dat ervoor zorgt dat hij over zijn leven gaat nadenken.

70 jaar later wonen Victor en Benjamin Kuschfeld in Den Haag, in een liefdevol gezin met twee betrokken ouders. In hun huis hangt het portret van hun overgrootvader, dat hen obsedeert en schrik aanjaagt. Als ze met twee vrienden besluiten om tijdens hun spel het schilderij te verbranden, komen er onverwachte zaken los.

Sebastiaan Chabot is afgestudeerd aan een prestigieuze schrijfopleiding in New York en dat kan je aan de opzet en structuur van het verhaal zeker merken. De roman weet door de afwisseling tussen vroeger en nu de lezer mee te slepen in het verhaal. Ook het taalgebruik van de schrijver blijft verrassen, vol mooie metaforen en beelden. Hopelijk zullen we ook van dit lid van de familie nog genoeg gaan horen.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8,5

De herdershut

Tim Winton

€ 20,00

Jaxie is op de vlucht. Hij is van huis weggerend en hij komt nooit meer terug. Het laatste wat hij zag was zijn vader onder hun auto en de weggegleden krik ernaast. Hij had er niets mee te maken, maar hij vindt het ook niet erg.

Nu is hij onderweg, onderweg naar de enige naar wie hij zou kunnen gaan, hopend dat zij ook op hem zit te wachten. Maar om daar te komen moet hij de droge en uitgestrekte woestijn van Australië door, te voet en met eigenlijk te weinig water. Zonder dat hij eigenlijk weet hoe hij moet overleven.

Kun je tegelijk naïef en wantrouwend zijn? Jaxie is het in ieder geval. Dat wordt pas echt duidelijk als hij aankomt bij het afgelegen hutje van Fintan, een priester die daar om één of andere reden afgezonderd moet leven. Langzaam breekt het ijs en groeien ze naar elkaar toe. Maar de jongen wil ook verder. Dan hoort hij 's nachts een geluid, een geluid dat alles op zijn kop zal zetten.

Vanaf het begin leef je mee met Jaxie en zijn trek door het land. Een land dat in zijn ruigheid prachtig wordt beschreven. Het verhaal sleept je mee, tot het onontkoombare einde toe.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8,5

De zonen van Bruce Lee

Alex Boogers

€ 21,99

Generaties zijn opgegroeid met de naam van Bruce Lee. En velen werden door hem beïnvloed, om zijn vechtkunst, maar vooral ook om zijn levenskunst. Ook Alex Boogers. Op moeilijke momenten in zijn jeugd zocht hij een vaderfiguur en hij vond dat in de figuur van Bruce Lee.

Het boek is opgesteld als een lange brief aan zijn zoon en het vertelt eigenlijk drie verhalen. Ten eerste het verhaal van het korte leven van Bruce Lee. Dat verhaal gebruikt Boogers om het te spiegelen aan zijn eigen levensverhaal. Zo komen de parallellen mooi naar boven en wordt duidelijk waarom Bruce Lee hem is blijven inspireren.

Ten derde is het ook een road novel, een verslag van de reis die de schrijver samen met zijn zeventienjarige zoon maakt aan de westkust van de VS, langs de resten van het leven van Bruce Lee.

Het resultaat is een heel persoonlijk, ontroerend boek dat heel goed Boogers z'n zoektocht door het leven laat zien en zijn bestemming: het vaderschap. Het is dan ook niet alleen voor vechtsportenthousiastelingen, maar voor alle vaders, zonen, liefhebbers van het betere reisverhaal en natuurlijk voor alle fans van het werk van Boogers, want veel thema's uit zijn andere romans komen nu ook weer terug. Een mooie blik in het hoofd van een schrijver, vechter en bovenal vader.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Nacht in Caracas

Karina Sainz Borgo

€ 19,99

Nadat Adelaida Falcón haar moeder heeft begraven, is ze helemaal alleen. De enige met wie ze nog een band had is overleden en nu moet ze, een jonge vrouw die werkzaam is als redactrice, zelf zien verder te leven. Maar in de stad waar ze woont, Caracas in Venezuela, is leven ook overleven geworden.

De straten zijn vergeven van het traangas tegen de demonstranten die elke dag de straat opgaan. Veel demonstranten worden ook opgepakt en hardhandig verhoord in de gevangenissen. Ook worden er steeds meer motorbendes gezien, die gesteund door de staat, plunderen en beroven. Wetteloosheid geregeerd.

Adelaida probeert dit allemaal buiten te sluiten en komt bijna niet meer buiten. Totdat er plunderaars komen die haar appartement met geweld bezetten en ze gedwongen wordt om ergens anders onderdak te vinden. Daar vindt ze iets wat haar een uitweg uit het land kan geven.

Het is in de roman zowel letterlijk als figuurlijk 'Nacht in Caracas.' Maar de rauwe beschrijvingen van het rumoer op straat worden afgewisseld door met een fijne pen beschreven herinneringen aan de jaren met haar moeder. Zo ontstaat een onthutsend beeld van Venezuela, maar ook een mooi portret van een rouwende jonge vrouw.

Vertaling: Arie van der Wal

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Bezette gebieden

Arnon Grunberg

€ 24,99

Je kunt er deze dagen niet omheen: er is een nieuwe roman van Arnon Grunberg uit! Het is een (los ook goed te lezen) vervolg op zijn veelgeprezen roman Moedervlekken. Dus maken we weer kennis met psychiater Otto Kadoke. Hij moet zijn baan opgeven nadat zijn grensoverschrijdende therapie in een goedverkopende roman is beland, wat tot veel ophef leidt. Zijn bedoelingen worden in tijfel getrokken en de machteloze Kadoke ziet zijn leven langzaam onder hem wegzakken.

De komst van een ver familielid uit Israël zet hem op een nieuw pad en al snel vertrekt hij met zijn oude vader naar het beloofde land, waar hij in een nederzetting in de bezette gebieden als verlosser wordt binnengehaald.

Maar of Kadoke daar wel op zijn plaats is? Met de kolonisten en hun gedachtegoed heeft hij ook niet echt veel op, blijkt al snel.

Bezette gebieden is een echte Grunberg en één van zijn beste romans. Veel humor, die gaandeweg het boek steeds meer gaat schrijnen. Zoals altijd is de oorlog niet ver weg, maar nog meer dan anders draait het in deze roman ook om de liefde. Natuurlijk weet Grunberg daar ook op indringende wijze over te schrijven.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

De heilige

Martin Michael Driessen

€ 15,00

De Heilige heeft als ondertitel ‘Een schelmenroman’ en hoofdpersoon Dieudonné (een zelfgekozen naam) doet er alles aan om deze genrenaam waar te maken. Al in de eerste hoofdstukken laat hij zien dat hij gemakkelijk in tal van avonturen belandt en dat hij in ieder geval probeert om daar zelf steeds beter uit te komen. Van een stervende soldaat op het slagveld steelt hij een prentje van zijn verloofde. Bij dit meisje aangekomen doet hij zich voor als de beste vriend van de soldaat en weet haar uiteindelijk de zijne te maken. Een verleidingsscene die ik alleen maar schaterlachend kan hervertellen. Een kalm en rustig leventje lacht hem toe, tot de verloofde toch niet zo dood is, als hij dacht dat hij hem achterliet. Zo gaat Dieudonne van avontuur naar avontuur en hij gaat het halve wereld over. Maar dat kan nooit lang goed gaan en onze schelm verdwijnt achter de tralies. Hier besluit hij een andere carriere te gaan nastreven: hij gedraagt zich als een heilige. Welke consequenties dat allemaal heeft, laat ik aan de lezer.

De heilige is een heerlijk boek, vol humor en een sterke hoofdpersoon, die best een schurk is, maar die toch ook een andere kant laat zien. Fijn boek voor de winterdagen!

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8

De stille oorlog van mijn vader

Annemieke de Schepper

€ 17,95

Afgelopen oktober was het 75 jaar geleden dat De slag om de Schelde plaatsvond. Een onbekend gebleven mijlpaal in de geschiedenis van de bevrijding van Nederland, die nu gelukkig wat meer aandacht heeft gekregen. Er zijn toen veel slachtoffers gevallen en een aantal cruciale fouten gemaakt. Ook komen er nog steeds verhalen uit die periode naar boven, op allerlei verschillende manieren.

De pas verschenen roman van Annemieke de Schepper uit Schiedam behandelt dit ook, maar vertelt ook een veel breder verhaal. Anna is op weg naar Zeeuws-Vlaanderen om de as van haar vader te verstrooien op de plek waar hij geboren is. Haar relatie met haar vader was niet heel goed, daarvoor is hij veel te gesloten. Op de veerboot, die door de mist stilligt, heeft ze een verrassende ontmoeting met haar tante, die verhalen weet te vertellen die veel dingen in een ander ligt plaatsen.

Anna gaat op zoek in het Zeeuws-Vlaamse land naar plekken uit zijn jeugd en leert langzaam dat hij vroeger veel niet heeft verteld. Met de geschiedenis als uitgangspunt heeft Annemieke de Schepper een meeslepend verhaal geschreven, dat van begin tot einde weet te boeien.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8,5

De Warnow

Hans Steketee

€ 22,99

In het voorjaar van 2013 stond er tragisch nieuws in de kranten. Een zeilboot is vermist geraakt op zijn tocht tussen Engeland en Noorwegen. Er is al twee weken geen contact geweest met de Nederlandse opvarenden. Niet vermeld, maar wel opvallend: de boot is vertrokken uit Schiedam. Journalist Hans Steketee vindt het een opmerkelijk verhaal en besluit er dieper in te duiken. Dat levert een reeks artikelen en dit jaar dit boek op.

Steketee benadert het onderwerp breed. Het is het levensverhaal van de eigenaar van de omgebouwde voormalige loodsbootje, Arnoud Brinkman. Geboren in Utrecht, gevallen voor de muziek en vooral de saxofoon. Na een aantal turbulente jaren uiteindelijk in Schiedam neergestreken om daar met een aannemersbedrijfje geld te verdienen en onderwijl zijn boot te verbouwen.

Maar ook de geschiedenis van het bootje zelf wordt verteld. Gebouwd in Rostock, jarenlang in Oost-Duitsland dienst gehad en uiteindelijk naar Nederland gebracht. Ook Steketees eigen zeilgeschiedenis wordt door hem beschreven.

Dat levert een veelkantig boek op. Niet geschreven uit sensatiezucht of makkelijk oordelend, maar een zoektocht naar wat Arnoud en zijn vrienden echt bewogen heeft om zo'n risicovolle tocht te beginnen. Respectvol, eerlijk en boeiend tot de laatste letter.

Uitgeverij: Pluim

Pagina's: 293

Prijs: € 22,99

Cijfer: 8,5

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Zwarte schuur

Oek de Jong

€ 24,99

Maris Coppoolse staat op het hoogtepunt van zijn carrière als schilder wanneer hij een grote overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam krijgt. In de media-aandacht daaromheen wordt er opeens de aandacht gericht op zijn grote geheim en bron van zijn werk: een misdaad die hij als jongere heeft begaan. Iedereen is geschokt, omdat hij dit aan bijna niemand heeft verteld. Het bekend worden is voor Maris aanleiding om terug te gaan naar zijn jeugd en alle herinneringen nogmaals tegemoet te treden.

Zwarte schuur is een uitmuntend psychologisch portret van een man die in zijn leven een misstap heeft begaan en daar de rest van zijn leven door getekend is. In verschillende periodes van zijn leven, leven wij lezers met hem mee en volgen we hem door Zeeland, Amsterdam en New York. Zijn carriere verloopt eerst stormachtig, maar dan staat hij voor een impasse. Ook zijn liefdesleven en betrekkingen met anderen zijn gemankeerd. Kan hij, nu alles uitgekomen is, toch verzoening vinden met die ene daad?

Het najaar is nog niet eens echt begonnen, maar ik beloof dat 'Zwarte schuur' een van de meest besproken boeken gaat worden. Weer een nieuw toppunt in een oeuvre dat al zo goed was!

Uitgeverij: Augustus

Pagina's; 489

Prijs: Paperback€ 24,99 / gebonden € 34,99

Cijfer: 9

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8,5

Holy Trientje

Anne-Gine Goemans

€ 22,99

Holy Trientje is een humorvolle roman over de gekte van de nucleaire wapenwedloop. Daarvoor maken we kennis met zuster Trientje, een non met een missie: alle kernwapens de wereld uit. En dat ze al wat ouder is, maakt haar daarvoor niets uit. Ze roept de hulp in van haar nicht Regina en samen met haar stelt ze een groep samen van verschillende nucleaire slachtoffers. In het eerste deel van het boek krijgen we hun levensverhaal ook te lezen en reizen we naar Amerika, de Marshall-eilanden en Fukushima. Daar wordt duidelijk wat er op het spel staat als het misgaat.

In het vervolg van het boek is het tijd voor actie! In het spoor van een Amerikaanse non die daar de grootste nucleaire opslagplaats binnendrong, worden de pijlen gericht op vliegbasis Volkel. De actie wordt voorbereid, maar de deelnemers blijken ook hun eigen problemen te kennen. Anne-Gine Goemans schrijft het allemaal met veel plezier op en zorgt bij de lezer vaak genoeg voor een grote glimlach. Maar ook de serieuze boodschap wordt niet vergeten en dat zorgt ervoor dat je ook veel verontwaardiging voelt over alle leugens en verdraaiingen die er rond kernwapens en -energie gebruikt worden. Een boek dat veel emoties oproept.

Uitgeverij:Ambo/Anthos

Pagina's: 407

Prijs: €22,99

Cijfer: 8,5

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Liefde, als dat het is

Marijke Schermer

€ 22,50

De liefde in al zijn facetten is al eeuwenlang een veel voorkomend onderwerp in de literatuur, maar toch blijft het altijd boeien. Zeker als er zo goed en overtuigend over wordt geschreven als door Marijke Schermer, die met haar vorige twee boeken al veel indruk maakte.

Het huwelijk van David en Terri loopt op zijn einde, zeker omdat Terri een minnaar heeft. Zij gaan uit elkaar. Dat nemen hun dochters haar flink kwalijk. De eerste liefde van de oudste dochter is Rafik, een wat flegmatieke jongen van school. En ook David ontmoet een nieuwe liefde.

In dit krachtenveld ontwikkelt zich deze roman, volgens de seizoenen, zoals de liefde ook zijn seizoenen kent. Doordat we bij alle personages in het hoofd zitten, krijgen we van iedereen zijn goede en slechte kanten te zien. Is David stabiel, of juist gewoon saai? Is dat ook de reden dat Terri hem verlaat voor Lucas? Maar is dat dan wel de juiste man voor haar?

Schermer weet dit allemaal zo neer te pennen dat je als lezer het verhaal door vliegt. Tegelijkertijd is het ook een boek waarbij je tijdens het lezen je eigen relatie(s) onderzoekt en bekijkt. En dat allemaal in een stijl om door een ringetje te halen.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8

Verloren in Napels

Heddi Goodrich

€ 22,99

De Amerikaanse Heddi is student in Napels en woont in de chaotische wijk 'Quantieri Spagnoli', waar het afval op straat ligt en de mensen tegen elkaar schreeuwen in plaats van praten. Daar ontmoet ze Pietro, een jongen afkomstig uit een klein Italiaans boerendorp. Een stormachtige relatie ontstaat. Met de altijd dreigende Vesuvius op de achtergrond lijken ze nooit meer zonder elkaar te kunnen, maar er is één probleem: Pietro's moeder in zijn geboortedorp. Zij wil niets liever dan dat Pietro terugkomt om de landerijen te bewerken en weet Heddi bij elk bezoek compleet te negeren. Het wordt duidelijk dat Pietro moet kiezen tussen de liefde en zijn afkomst en dat niet kiezen ook een keuze is. Jaren later lijkt het erop dat nieuw opgestart mailcontact voor een tweede kans gaat zorgen. Maar of dat zo is en of het de omstandigheden of karakter waren die hen uit elkaar hielden, dat zal blijken.

'Verloren in Napels' is een mooie vakantieroman, die de hitte van Napels combineerde met een verslindende liefde. Sfeervol en de scenes met Pietro's moeder zijn vol humor en tenenkrommend.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8,5

Het feest

Elizabeth Day

€ 15,00

Martin en Ben zijn al jaren beste vrienden. De ochtend nadat Ben op exuberante wijze zijn veertigste verjaardag heeft gevierd, wordt Martin verhoord op het politiebureau. Wat is er op de avond zelf gebeurd? Hoe is de vriendschap tussen Martin en Ben ontstaan? En hoe kijkt Martins vrouw Lucy terug op de vriendschap en de avond? Van deze vragen en meer wordt langzaam de sluier afgetrokken in deze vlot lezende roman.

Martin en Ben vormen een raar koppel. Ben komt uit de Britse upperclass en heeft de beschikking over bakken met geld. Martin heeft zijn vroeggestorven vader nooit gekend en heeft een gemankeerde relatie met zijn moeder. Op de kostschool komen ze samen in de klas en weet Martin langzaam de vriendschap van Ben te veroveren.

Nu, vijfentwintig jaar later, heeft Ben een, van buitenaf gezien, succesvol leven, precies zoals zijn afkomst voorspelde. Hij staat in de schijnwerpers door zijn connecties en relaties. Martin daarentegen leidt een teruggetrokken leven als schrijver van een goedverkocht boek over kunst. Als buitenstaander weet hij de wereld rond Ben heel goed te doorzien. Maar doorziet hij zijn eigen vriendschap wel?

Een roman over vriendschap en over de schijnheiligheid van de Britse aristocratie en bovenlaag, zoals die nu ook weer komt bovendrijven.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Donkergroen bijna zwart

Mareike Fallwickl

€ 24,99

Van jong af aan zijn Moritz en Raffael al vrienden. Waar Motz is, is ook Raf. Raf is dominant en Motz volgt hem in alles. Iets dat zijn moeder Marie zorgen baart. Zij ziet dat Raf soms gemene dingen doet, ongewoon voor een kind van zijn leeftijd. In het bergdorpje waar ze wonen, is verder niets en beide jongens dromen van een leven in de grote stad. Maar dan komt op de middelbare school Johanna in hun leven en ontstaat er een driehoeksverhouding, waarvan je weet dat die voor minstens een van de drie niet goed af zal lopen.

Jaren later staat Raffael opeens bij Moritz en zijn zwangere vriendin op de stoep. Zonder verklaring en met wat flauwe smoesjes blijft hij logeren. Kan Moritz nu wel zijn vriend, die geen aanstalten maakt om weg te gaan, tegenwicht bieden? Op het moment dat Moritz zijn moed bijeen geraapt heeft om Raffael weg te sturen, gaat opeens de bel. Begint alles nu weer opnieuw?

Donkergroen, bijna zwart is spannend en dreigend vanaf de eerste pagina. In volle vaart blijf je doorlezen en stort je je het verhaal in. Door de wisselende perspectieven zie je ieders kant van het verhaal en wordt de dreiging steeds verder opgevoerd. Een prachtig boek voor de zomermaanden.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8.5

De zusterklokken

Lars Mytting

€ 24,99

Ver weg in Noorwegen, in een afgelegen streek, waar alles een halve eeuw later gebeurt dan in de rest van Noorwegen, dat op zijn beurt weer een halve eeuw achter ligt op Europa, woont Astrid Hekne met haar ouders op een vervallen herenboerderij. Ze is zelfbewust en eigenzinnig en voelt zich niet op haar plek in de kleine, arme boerengemeenschap. Een nieuwe, ambitieuze dominee zou haar redding kunnen zijn, tot ze allebei een andere kant kiezen in een conflict dat alle tradities in het dorp op losse schroeven zet. Hij zet namelijk in op de sloop en verkoop van de eeuwenoude kerk en haar door verhalen opgeven Zusterklokken, die zouden beieren in geval van gevaar. De klokken waren ooit een geschenk van de voorouders van Astrid.

Als er dan ook nog een Duitse architect in het dorpje verschijnt die belast is met de afbraak, maar wel Astrids kant wil kiezen, ontstaat er een smeulende driehoeksverhouding en is het de vraag wie van de ambitieuze jongelingen uiteindelijk het dorp weet te verlaten door de kou en vallende sneeuw.

In De Zusterklokken vechten traditie en ambitie om de hoofdpersonen en het dorp. Lars Mytting geeft elk personage heel knap zijn eigen stem en karakter, waardoor je voor elk standpunt wat kan voelen.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8.5

Het wit en het purper

Willemijn van Dijk

€ 22,99

Eindelijk las ik weer eens een fijne roman die zich afspeelt in het Romeinse Rijk, in eerste eeuw na Christus. Hoofdpersoon Pallas weet zich van slaaf langzaam op te werken tot één van de machtigste mannen van het Rijk. Van vrijgelatene tot adviseur van keizer Claudius; de intelligente Pallas vindt snel zijn draai in het hof vol intriges en verleidingen. Maar hoe ver wil je gaan voor de greep naar de macht? En wie offer je op voor het hoogste doel? Met het verschijnen van de jonge Nero en zijn moeder Agrippina op het toneel wordt duidelijk dat het aangaan van de verkeerde alliantie weleens verstrekkende gevolgen kan hebben…

In soepel geschreven proza leidt Willemijn van Dijk ons door de geschiedenis van de Julisch-Claudische dynastie. Het oude Rome komt door haar pen prachtig tot leven. Binnen mijn beperkte kennis van de Romeinse geschiedenis lijkt ze die ook nog op een verantwoorde manier te volgen. Bekende en minder bekende keizers en senatoren komen langs. De intrige is zo opgebouwd dat je tot het einde in het verhaal wordt meegezogen en je begrip krijgt voor de moeilijke keuzes die Pallas moet maken. Voor de liefhebbers van een fijn verhaal vol geschiedenis.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

De kaalvreter

Machteld Siegmann

€ 21,99

n de Tweede Wereldoorlog wordt de driejarige Leie door een man naar een boerderij gebracht. Daar blijft zij hopen op de komst van haar Joodse ouders. Opgroeiend in het pleeggezin blijft zij wachten. Jaren later is zij getrouwd met Dirk en heeft ze twee zonen, Anton en Meeus. Zij runnen het boerenbedrijf. Dan wordt, dertig jaar later, Leies leven helemaal overhoop gegooid als ze naar de begrafenis gaat van de vrouw bij wie ze ondergedoken heeft gezeten. Daar komt ze voor een grote verrassing te staan. Vanaf dan is alles anders.

We lezen mee vanuit alle vier de gezinsleden. We proberen Leie te begrijpen in haar stilte, leven mee met man Dirk met zijn onvermogen haar te begrijpen, zien Anton de eerste stappen op weg naar volwassenheid zetten en worden geraakt door Meeus' kinderblik. Zo ontstaat een aangrijpend beeld van een gezin waar de communicatie tot het minimum beperkt wordt.

De kaalvreter is een prachtig geschreven verhaal vol met fijne zinnetjes. Als je je overgeeft aan het ontspannen ritme van het verhaal, staat je een prachtig leeservaring te wachten. Het is een debuut, maar staat als een huis.

Ruim 85.000 boeken op werkdagen voor 23.00 uur besteld, de volgende dag bezorgd