Boekbesprekingen van Gerben

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

De kaalvreter

Machteld Siegmann

€ 21,99

n de Tweede Wereldoorlog wordt de driejarige Leie door een man naar een boerderij gebracht. Daar blijft zij hopen op de komst van haar Joodse ouders. Opgroeiend in het pleeggezin blijft zij wachten. Jaren later is zij getrouwd met Dirk en heeft ze twee zonen, Anton en Meeus. Zij runnen het boerenbedrijf. Dan wordt, dertig jaar later, Leies leven helemaal overhoop gegooid als ze naar de begrafenis gaat van de vrouw bij wie ze ondergedoken heeft gezeten. Daar komt ze voor een grote verrassing te staan. Vanaf dan is alles anders.

We lezen mee vanuit alle vier de gezinsleden. We proberen Leie te begrijpen in haar stilte, leven mee met man Dirk met zijn onvermogen haar te begrijpen, zien Anton de eerste stappen op weg naar volwassenheid zetten en worden geraakt door Meeus' kinderblik. Zo ontstaat een aangrijpend beeld van een gezin waar de communicatie tot het minimum beperkt wordt.

De kaalvreter is een prachtig geschreven verhaal vol met fijne zinnetjes. Als je je overgeeft aan het ontspannen ritme van het verhaal, staat je een prachtig leeservaring te wachten. Het is een debuut, maar staat als een huis.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Liefde, als dat het is

Marijke Schermer

€ 22,50

De liefde in al zijn facetten is al eeuwenlang een veel voorkomend onderwerp in de literatuur, maar toch blijft het altijd boeien. Zeker als er zo goed en overtuigend over wordt geschreven als door Marijke Schermer, die met haar vorige twee boeken al veel indruk maakte.

Het huwelijk van David en Terri loopt op zijn einde, zeker omdat Terri een minnaar heeft. Zij gaan uit elkaar. Dat nemen hun dochters haar flink kwalijk. De eerste liefde van de oudste dochter is Rafik, een wat flegmatieke jongen van school. En ook David ontmoet een nieuwe liefde.

In dit krachtenveld ontwikkelt zich deze roman, volgens de seizoenen, zoals de liefde ook zijn seizoenen kent. Doordat we bij alle personages in het hoofd zitten, krijgen we van iedereen zijn goede en slechte kanten te zien. Is David stabiel, of juist gewoon saai? Is dat ook de reden dat Terri hem verlaat voor Lucas? Maar is dat dan wel de juiste man voor haar?

Schermer weet dit allemaal zo neer te pennen dat je als lezer het verhaal door vliegt. Tegelijkertijd is het ook een boek waarbij je tijdens het lezen je eigen relatie(s) onderzoekt en bekijkt. En dat allemaal in een stijl om door een ringetje te halen.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8

Verloren in Napels

Heddi Goodrich

€ 22,99

De Amerikaanse Heddi is student in Napels en woont in de chaotische wijk 'Quantieri Spagnoli', waar het afval op straat ligt en de mensen tegen elkaar schreeuwen in plaats van praten. Daar ontmoet ze Pietro, een jongen afkomstig uit een klein Italiaans boerendorp. Een stormachtige relatie ontstaat. Met de altijd dreigende Vesuvius op de achtergrond lijken ze nooit meer zonder elkaar te kunnen, maar er is één probleem: Pietro's moeder in zijn geboortedorp. Zij wil niets liever dan dat Pietro terugkomt om de landerijen te bewerken en weet Heddi bij elk bezoek compleet te negeren. Het wordt duidelijk dat Pietro moet kiezen tussen de liefde en zijn afkomst en dat niet kiezen ook een keuze is. Jaren later lijkt het erop dat nieuw opgestart mailcontact voor een tweede kans gaat zorgen. Maar of dat zo is en of het de omstandigheden of karakter waren die hen uit elkaar hielden, dat zal blijken.

'Verloren in Napels' is een mooie vakantieroman, die de hitte van Napels combineerde met een verslindende liefde. Sfeervol en de scenes met Pietro's moeder zijn vol humor en tenenkrommend.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8,5

Het feest

Elizabeth Day

€ 22,99

Martin en Ben zijn al jaren beste vrienden. De ochtend nadat Ben op exuberante wijze zijn veertigste verjaardag heeft gevierd, wordt Martin verhoord op het politiebureau. Wat is er op de avond zelf gebeurd? Hoe is de vriendschap tussen Martin en Ben ontstaan? En hoe kijkt Martins vrouw Lucy terug op de vriendschap en de avond? Van deze vragen en meer wordt langzaam de sluier afgetrokken in deze vlot lezende roman.

Martin en Ben vormen een raar koppel. Ben komt uit de Britse upperclass en heeft de beschikking over bakken met geld. Martin heeft zijn vroeggestorven vader nooit gekend en heeft een gemankeerde relatie met zijn moeder. Op de kostschool komen ze samen in de klas en weet Martin langzaam de vriendschap van Ben te veroveren.

Nu, vijfentwintig jaar later, heeft Ben een, van buitenaf gezien, succesvol leven, precies zoals zijn afkomst voorspelde. Hij staat in de schijnwerpers door zijn connecties en relaties. Martin daarentegen leidt een teruggetrokken leven als schrijver van een goedverkocht boek over kunst. Als buitenstaander weet hij de wereld rond Ben heel goed te doorzien. Maar doorziet hij zijn eigen vriendschap wel?

Een roman over vriendschap en over de schijnheiligheid van de Britse aristocratie en bovenlaag, zoals die nu ook weer komt bovendrijven.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 9

Donkergroen bijna zwart

Mareike Fallwickl

€ 24,99

Van jong af aan zijn Moritz en Raffael al vrienden. Waar Motz is, is ook Raf. Raf is dominant en Motz volgt hem in alles. Iets dat zijn moeder Marie zorgen baart. Zij ziet dat Raf soms gemene dingen doet, ongewoon voor een kind van zijn leeftijd. In het bergdorpje waar ze wonen, is verder niets en beide jongens dromen van een leven in de grote stad. Maar dan komt op de middelbare school Johanna in hun leven en ontstaat er een driehoeksverhouding, waarvan je weet dat die voor minstens een van de drie niet goed af zal lopen.

Jaren later staat Raffael opeens bij Moritz en zijn zwangere vriendin op de stoep. Zonder verklaring en met wat flauwe smoesjes blijft hij logeren. Kan Moritz nu wel zijn vriend, die geen aanstalten maakt om weg te gaan, tegenwicht bieden? Op het moment dat Moritz zijn moed bijeen geraapt heeft om Raffael weg te sturen, gaat opeens de bel. Begint alles nu weer opnieuw?

Donkergroen, bijna zwart is spannend en dreigend vanaf de eerste pagina. In volle vaart blijf je doorlezen en stort je je het verhaal in. Door de wisselende perspectieven zie je ieders kant van het verhaal en wordt de dreiging steeds verder opgevoerd. Een prachtig boek voor de zomermaanden.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8.5

De zusterklokken

Lars Mytting

€ 24,99

Ver weg in Noorwegen, in een afgelegen streek, waar alles een halve eeuw later gebeurt dan in de rest van Noorwegen, dat op zijn beurt weer een halve eeuw achter ligt op Europa, woont Astrid Hekne met haar ouders op een vervallen herenboerderij. Ze is zelfbewust en eigenzinnig en voelt zich niet op haar plek in de kleine, arme boerengemeenschap. Een nieuwe, ambitieuze dominee zou haar redding kunnen zijn, tot ze allebei een andere kant kiezen in een conflict dat alle tradities in het dorp op losse schroeven zet. Hij zet namelijk in op de sloop en verkoop van de eeuwenoude kerk en haar door verhalen opgeven Zusterklokken, die zouden beieren in geval van gevaar. De klokken waren ooit een geschenk van de voorouders van Astrid.

Als er dan ook nog een Duitse architect in het dorpje verschijnt die belast is met de afbraak, maar wel Astrids kant wil kiezen, ontstaat er een smeulende driehoeksverhouding en is het de vraag wie van de ambitieuze jongelingen uiteindelijk het dorp weet te verlaten door de kou en vallende sneeuw.

In De Zusterklokken vechten traditie en ambitie om de hoofdpersonen en het dorp. Lars Mytting geeft elk personage heel knap zijn eigen stem en karakter, waardoor je voor elk standpunt wat kan voelen.

Gerben beoordeelt dit boek met een: 8.5

Het wit en het purper

Willemijn van Dijk

€ 22,99

Eindelijk las ik weer eens een fijne roman die zich afspeelt in het Romeinse Rijk, in eerste eeuw na Christus. Hoofdpersoon Pallas weet zich van slaaf langzaam op te werken tot één van de machtigste mannen van het Rijk. Van vrijgelatene tot adviseur van keizer Claudius; de intelligente Pallas vindt snel zijn draai in het hof vol intriges en verleidingen. Maar hoe ver wil je gaan voor de greep naar de macht? En wie offer je op voor het hoogste doel? Met het verschijnen van de jonge Nero en zijn moeder Agrippina op het toneel wordt duidelijk dat het aangaan van de verkeerde alliantie weleens verstrekkende gevolgen kan hebben…

In soepel geschreven proza leidt Willemijn van Dijk ons door de geschiedenis van de Julisch-Claudische dynastie. Het oude Rome komt door haar pen prachtig tot leven. Binnen mijn beperkte kennis van de Romeinse geschiedenis lijkt ze die ook nog op een verantwoorde manier te volgen. Bekende en minder bekende keizers en senatoren komen langs. De intrige is zo opgebouwd dat je tot het einde in het verhaal wordt meegezogen en je begrip krijgt voor de moeilijke keuzes die Pallas moet maken. Voor de liefhebbers van een fijn verhaal vol geschiedenis.

pro-mbookslibr3 : libris