Boekbesprekingen van Julia

Julia beoordeelt dit boek met een: 8.5

Het gouden uur

Whitney Scharer

€ 22,99

Het verhaal begint in de jaren '60 wanneer Lee Miller, dik geworden van de alcohol, zich heeft toegelegd op culinaire artikelen voor de Vogue en kookboeken.
In de jaren '20 was zij een vermaarde schoonheid en op het moment dat ze in Parijs aankomt al beroemd wegens haar fotoreportages in Vogue. Miller wil geen model meer zijn maar zich toeleggen op de fotografie waarvoor ze, zo blijkt al snel, talent heeft.
In Parijs ontmoet ze de geduchte kunstenaar en fotograaf Man Ray. Gedurende drie intense jaren werken ze zij aan zij in zijn atelier. Eerst nog als zijn assistente en leerling, later als artistieke gelijken. Zij ontdekt een nieuwe afdruktechniek. Hij gaat met de eer strijken.
Er ontwikkelt zich een passionele relatie die duurt tot 1932.

De hoofdstukken worden afgewisseld met scènes uit het latere leven van Miller toen ze als oorlogsfotografe in het bevrijde Normandië en Parijs de verwoesting van Duitsland fotografeerde. Beroemd is de foto van Miller in de badkuip van Hitler in zijn appartement aan de Prinzregentenplatz. De foto is gemaakt door haar collega Dave Sherman. Samen dronken ze Hitler's cognac in glazen met afbeeldingen van swastika's.
Een boeiend en pakkend geschreven boek dat een interessant beeld schets van dit illustere duo en dat ik met veel plezier heb gelezen.

Julia beoordeelt dit boek met een: 8

Beste mevr. Bird

Aj Pearce

€ 21,99

Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoofdpersoon Emmy droomt van een carrière als oorlogscorrespondent. Het baantje dat ze aanneemt als eerste stap in deze richting blijkt echter een grote vergissing. Ze wordt op de redactie van een ouderwets damesblad assistente van mevrouw Bird die in haar brievenrubriek problemen van lezeressen moet oplossen. Emmy’s taak bestaat eruit alle ongepaste brieven – en dat zijn ze zo’n beetje allemaal – te verscheuren zodat mevrouw Bird ze niet eens onder ogen hoeft te krijgen. Bij het lezen van de brieven voelt ze echter de onbedwingbare aandrang deze in plaats van weg te gooien ze dan maar zelf te gaan beantwoorden… Naar eigen inzicht gaat ze de problemen te lijf en ondertekent haar brieven met Mevrouw Bird… Uiteindelijk natuurlijk met rampzalige gevolgen. ‘Beste mevr. Bird’ is een fijn feelgood-boek voor in de vakantie. Lezers met stiekeme heimwee naar de meisjesboeken uit de jaren ’60 zullen smullen van dit vederlichte en geestige boek. Ook vertaler Roeleke Meijer-Muilwijk – alleen die naam associeert al met meisjesboeken – heeft zich duidelijk door dit genre laten inspireren en strooit veelvuldig met woorden als ‘kolossaal’ en ‘mieters’. Soms legt ze het er wat al te dik bovenop maar desondanks blijft dit een lekker boek.

Julia beoordeelt dit boek met een: 8.5

Middaguur

Dörte Hansen

€ 21,99

‘Thuis heb ik nog een ansichtkaart….’: wie gevoelig is voor de nostalgische weemoed van ‘Het Dorp’ zal smullen van Dörte Hansen’s ‘Middaguur. Het is eigenlijk precies hetzelfde verhaal, maar dan in driehonderd pagina’s beschreven. Weliswaar speelt dit verhaal zich af in een Duits gehucht, maar het thema is universeel: een boerendorp wordt langzaam maar zeker ingehaald door de tijd. De ruilverkaveling van de jaren ’60 en ’70 is het begin van het einde van een gemeenschap waarin nooit iets leek te veranderen. Beeldschoon en met subtiele humor vertelt Hansen het verhaal van boer en kroegbaas Sönke Peddersen en zijn kleinzoon Ingwer, die zich voorbereidt op het 70-jarig huwelijk van zijn opa en zijn demente oma, Ella. Het zal het laatste feest zijn dat nog in het dorpscafé gegeven wordt voordat dat zal veranderen in een country-themazaal. We maken kennis met een keur aan kleurrijke dorpsbewoners én excentrieke nieuwkomers: Hansen weet ze – ondanks de soms wat overdreven stereotyperingen – levensecht neer te zetten. Zonder dat het ook maar ergens sentimenteel wordt, ademt het hele boek een mild-melancholieke sfeer, enigszins te vergelijken met die van de veelvuldig bekroonde en onvergetelijke Duitse televisieserie ‘Heimat’.

Julia beoordeelt dit boek met een: 8.5

Strudel + Knödel

Anja Dunk

€ 32,50

Er heerst een hardnekkig misverstand over de Duitse keuken. Wij blijven maar denken dat daar voornamelijk Bratwurst und Bier genuttigd wordt. Als je de moeite neemt om een tijdje in Duitsland door te brengen, merk je algauw dat, afhankelijk welke regio je verblijft, de Duitse keuken zeer veelzijdig en innovatief kan zijn en vooral seizoensgebonden.

Anja Dunk is in Wales geboren en heeft een Duitse moeder en een Welshe vader. Haar kindertijd speelde zich gedeeltelijk af in Duitsland en haar liefde voor eten begon thuis aan de keukentafel en groeide in de jaren dat zij werkte in cafés en restaurants.

De recepten in Strudel + knödel zijn bijvoorbeeld bierknoedels met romige jeneverbespaddestoelen , met spinazie en rundvlees gevulde pasta of met laurierblad en citroen gebakken kabeljauw. Maar ook fijne drankjes zoals Gin met vlierbloesem en aardbeien. Allemaal heel smakelijk en zonder al te veel moeite te bereiden. Daarnaast geeft ze ook nog eens leuke en interessante achtergrondinformatie.

Om in de stemming te komen zou ik ook vooral eens kijken naar Land und Lecker op WDR waar stoere landvrouwen met een eigen boerenbedrijf de meest geweldige maaltijden klaarmaken voor hun collega landvrouwen. Je krijgt direct zin om aan te schuiven.

Vertaling: Mariëlle Stein[atz

Julia beoordeelt dit boek met een: 9

I love you, Rietveld

Jessica van Geel ; Jessica van van Geel

€ 24,99

Het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht is een van de meest opvallende bouwwerken uit de vroege twintigste eeuw. Klein als het is, neemt het een prominente plaats in op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Opmerkelijk genoeg is het niet een product van een vooraanstaande architect, maar van een bescheiden timmerman, die graag mocht experimenteren. Deze timmerman, keurig getrouwd met de gereformeerde Vrouwgien die in hem een degelijke partij hoopte te vinden, raakt onder invloed van de intellectuele, visionaire weduwe Truus Schröder-Schräder. Zij inspireert hem zijn grenzen te verleggen, en zich te ontwikkelen tot belangrijk architect. Als duo – waarbij Truus gerust het brein genoemd mag worden – ontwikkelen zij op een onmogelijk lapje grond een van de meest opvallende architectonische scheppingen ter wereld. Tegelijkertijd ontwikkelt de relatie tussen Rietveld en Schröder zich tot een langdurige liefdesrelatie

Het huis groeide uit tot een ruimtelijke compositie, die een driedimensionale vertaling leek te zijn van de schilderijen van Mondriaan, de drijvende kracht achter het tijdschrift De Stijl.

Opmerkelijk was dat terwijl dit wereldwonder zich voltrok, het gewone gezinsleven van Rietveld gewoon doorging en hij zelfs nog een aantal kinderen verwekte bij zijn vrouw: een onmogelijk dubbelleven dat decennialang geduurd heeft. Pas na de dood van Vrouwgien kon de relatie tussen Rietveld en Schröder openbaar worden. Na Rietvelds dood zou Truus Schröder nog tot op zeer hoge leeftijd in het huis blijven wonen, en er uiteindelijk overlijden.

In dit fantastische boek – echt weer zo’n boek waarvan je je afvraagt waarom het er nog niet eerder was – wordt de schepping van het Rietveld-Schröderhuis – in kunsthistorisch perspectief geplaatst, maar vooral is het een adembenemende dubbelbiografie van twee mensen die het ideale duo vormen om iets groots te verrichten.

Julia beoordeelt dit boek met een: 9

De experimenten

Marion Pauw

€ 21,99

Charlène (Charlie) is negen als haar moeder in het kraambed komt te overlijden. Vrij snel daarna brengt haar vader een nieuwe moeder mee. Alma is een beeldschone, levenslustige vrouw en het meisje is aanvankelijk heel blij met deze nieuwe moeder die wel een filmster lijkt.

Op het moment dat het boek begint hebben ze elkaar vijftig jaar lang niet gezien of gesproken en wordt Charlie gevraagd een aantal dagen voor haar zieke, hoogbejaarde stiefmoeder te zorgen die nog maar een schim is van de vrouw die ze ooit was. Zij doet dit met de grootste tegenzin en min of meer in opdracht van haar dochter Sofia die therapeut is.

Zodra Charlie haar ouderlijk huis binnen stapt weet ze weer waarom ze destijds het contact heeft verbroken. Steeds vaker vertoonde Alma extreem gedrag zoals bijvoorbeeld het dwangmatig pushen om Charlie grote hoeveelheden te laten eten, het verplicht dragen van veel te mooie kleding en de vernederende ontmaagding door een gyneacoloog.

Als Alma echter begint te vertellen over haar ervaringen in Auschwitz, de experimenten waar zij zich aan moest onderwerpen, de eeuwige honger en de gruwelen waarvan zij ooggetuige was, vallen veel dingen op hun plaats.

Een indrukwekkend boek dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Aanrader!

Julia beoordeelt dit boek met een: 7,5

Nevel in Tanger

Cristina López Barrio

€ 19,99

2015. Flora Gascón beleeft een vurige nacht in een hotelkamer met een man die niet haar echtgenoot is. Ze spreken af elkaar de volgende dag weer te ontmoeten maar hij komt niet opdagen. In de hotelkamer is haar een boek opgevallen Nevel in Tanger van de schrijfster Bella Nur en ze neemt een amulet mee dat uit de portemonnee van de man is gevallen.

Ze koopt het boek en overtuigt zichzelf dat de hoofdpersoon uit het boek, Paul Dingle, dezelfde man is met wie ze de nacht heeft doorgebracht.

Omdat haar huwelijk behoorlijk ingedut is, de kinderwens onvervuld en literaire ambities, ze is vertaalster van gebruikershandleidingen, op een laag pitje staan, kiest ze ervoor naar Tanger af te reizen om daar haar Paul Dingle te vinden.

In Tanger ontmoet ze Bella Nur die een stokoude dame blijkt omgeven met mysteries. De Paul Dingle uit het boek is in 1951 spoorloos verdwenen dus hoe kan de Paul Dingle in 2015 dan zo aantrekkelijk, jong en springlevend zijn? En waar is hij gebleven?

Het boek wisselt de avonturen van Flora af met de hoofdstukken uit het boek van Bella Nur en voor zowel Flora als de lezen gaan fictie en werkelijkheid behoorlijk door elkaar lopen.

Een prettig geschreven verhaal met thrillerelementen dat makkelijk wegleest.

Vertaling:Jacqueline Visscher

Julia beoordeelt dit boek met een: 9

Vanuit hier zie je alles

Mariana Leky

€ 20,00

De oma van Louise heeft een bijzondere eigenschap; als zij over een Okapi droomt zal er binnen 24 uur iemand sterven. Halsoverkop worden door de dorpsbewoners geheimen opgebiecht en laatste kansen benut, en dan komt de beste vriend van Louise, Martin, op een dramatische manier om het leven en wil Louise niet meer wakker worden. Wekenlang draagt Selma haar kleindochter al slapend door het huis. De dood van Martin zorgt dat diens vader van een gewelddadige alcoholist verandert in een niet-drinker die te pas en te onpas bijbelcitaten citeert.

Jaren later ontmoet Louise een boeddhistische monnik die plotseling uit de struiken stapt, een marsreep eet en in Japan blijkt te wonen. Hun relatie beperkt zich in eerste instantie tot het schrijven van brieven. Deze schijnbaar losse episodes worden door Leky tot een prachtige en ontroerende eenheid gesmeed.

Dit liefdevol geschreven boek wordt bevolkt door mensen die allemaal hun eigenaardigheden hebben, liefdes die jaren bestaan maar niet uitgesproken worden, zoals tussen de opticien en Selma, en Alaska de hond die een cruciale rol speelt in dit boek, net als de ree die - om eigen bestwil - altijd weer door Selma verjaagd moet worden.

De verschillende personages kunnen op z'n minst als behoorlijk excentriek worden aangemerkt maar worden desondanks door Leky volkomen geloofwaardig tot leven gewekt.

De zinnen zijn prachtig en vaak subtiel-humoristisch. Zoals steeds de opmerking dat Selma toch een sprekende gelijkenis vertoont met Rudi Carell, eigenlijk lijkt zij meer op Rudi Carell dan Rudi Carell zelf.

Je zou dit boek een feelgoodboek kunnen noemen maar dan ben je misschien geneigd te denken dat het niet veel om het lijf heeft. Dit boek bewijst dat lichtvoetigheid geen graadmeter is voor literaire kwaliteit. Voor iedereen die nog twijfelt of er zoiets als Duitse humor bestaat, koop dit boek.

Voor mij is dit hét boek van 2018!

Vertaling: Lucienne Pruijs

Julia beoordeelt dit boek met een: 9

De Weense sigarenboer

Robert Seethaler

€ 20,99

1937. De zeventienjarige Franz verruilt de idyllische schoonheid van het Oostenrijkse Salzkammergut voor de dynamische drukte van wereldstad Wenen. Zijn ‘witte meisjeshanden’ maken hem volgens zijn moeder ongeschikt om in het bos of het hotel te werken. Ze stuurt hem daarom naar de oude, joodse kranten- en tabaksverkoper Otto Trsnjek in wiens winkeltje hij een betrekking krijgt. Tot de klantenkring behoort niemand minder dan de befaamde Sigmund Freud. Hopeloos verliefd op de Boheemse Anezka vraagt Franz de uitvinder van de psycho-analyse om advies. In ruil voorziet hij Freud van kostbare Cubaanse sigaren. Een bankje in het park doet dienst als sofa.

Intussen drukken de Nazi’s een steeds groter stempel op het dagelijks leven in de stad. Trsnjek wordt vernederd en uitgescholden, de klanten blijven weg en uiteindelijk wordt de sigarenhandelaar afgevoerd. Ook voor het huis van de joodse Freud wordt gepost door de Gestapo maar deze kan het zich financieel veroorloven om samen met zijn gezin op tijd naar Londen te vluchten.

Op geheel eigen wijze toont Franz zijn ongenoegen en betaalt daar een hoge prijs voor.

Ondanks het grimmige thema weet de schrijver steeds een lichte, vaak geestige toon te vinden, waardoor het boek aan de ene kant heel makkelijk leest, maar tegelijkertijd de tragiek extra schrijnend wordt.

De Oostenrijkse auteur Seethaler (1966) is in Duitstalige landen zeer geliefd. Nu er inmiddels een paar van zijn boeken in het Nederlands zijn vertaald, verdient hij ook hier alle aandacht. Zijn ingetogen maar indringende werk geeft daar alle aanleiding voor.

Vertaling: Liesbeth van Nes

Julia beoordeelt dit boek met een: 9

Kameraad Kisljakov

Pantelejmon Romanov

€ 20,50

Romanov (1884-1938) was in de jaren '20 en '30 een bekende schrijver in de Sovjet-Unie. Zijn faam verwierf hij met satirische verhalen over de ondoorgrondelijkheden van de Sovjet-bureaucratie. Na zijn (natuurlijke!) dood wilde niemand hem meer kennen en verdween hij uit de officiële geschiedenis van de Russische literatuur.

Alweer een ten onrechte vergeten schrijver die dankzij een oplettende uitgever opnieuw onder de aandacht gebracht wordt. Uitgeverij Douane verdient daarvoor alle lof.

Ippolit Grigorjevitsj Kisljakov maakt deel uit van de intelligentsia, een term die in dit boek een wat ongebruikelijke definitie meekrijgt, die echter door de vertaler overtuigend wordt verduidelijkt. Kisljakov probeert zichzelf stap voor stap om te vormen van 'burger' met oude sentimentele waarden, tot 'kameraad', ofwel nuttig instrument voor Stalins heilstaat. Hij woont met zijn vrouw, bij wie hij flink onder de plak zit en op wie hij allang is uitgekeken, een groot aantal andere mensen en de nodige honden op een etage in een, eens, statig gebouw.

De dagelijkse strijd om de enige badkamer met wc op de etage wordt plastisch beschreven, net als de verschillende bewoners van het pand. Ze verblijven in krappe gehorige kamers en hebben soms slechts een gordijn ter afscheiding, zoals de tante van Kisljakovs vrouw die zich daarachter uit valse bescheidenheid zoveel mogelijk terugtrekt.

Kisjlakov werkt in een museum waar de Inteligentsia zich aan elkaar vastklampt door Frans te spreken en aan oude omgangsvormen vast te houden. Als er op een dag vanuit het proletariaat een nieuwe directeur arriveert, begint de zuivering en realiseert Kisjlakov dat hij beter in het gevlei kan komen bij deze Poloechin. Hij stelt een reorganisatie van het museum voor die de arbeidende klasse in de schijnwerpers plaatst. De twee mannen komen uiteindelijk op vriendschappelijke voet te staan. Dat valt niet goed bij Kisljakovs collega’s…

Als de vrouw van Kisjlakov een maand naar de Wolga vertrekt, krijgt hij een affaire met de vrouw van zijn beste vriend Arkadi. Loyaliteit ten opzichte van zijn vriend en nijpend geldgebrek zorgen voor een ingewikkelde situatie. Uiteindelijk draait alles uit op een scheiding met alle gevolgen van dien.

Dit klinkt allemaal heftig maar door de geestige toon en de bruisende aaneenschakeling van hilarische scènes is dit een heerlijk boek dat je niet kunt wegleggen als je eenmaal begint met lezen. Niet voor niets noemde literair Ruslandkenner Pieter Waterdrinker in NRC dit boek het meest indrukwekkende van 2017. Hij schreef erover: “Dankzij de frisse vertaling van Arie van der Ent stappen we vanaf de eerste bladzijde het kolkende Moskou onder Stalin binnen, waar de vroegere adel hun laatste spullen verkoopt op de vlooienmarkt, nog net niet is uitgeroeid, en de intelligentsia probeert te overleven in de stad die stampt van de hijskranen, geurt naar beton en mortel, terwijl de beroepscommunisten en proletariërs de zaak hebben overgenomen.”

De opinie van Waterdrinker kan ik alleen maar onderschrijven: een aanrader!

Vertaling: Arie van der Ent

Julia beoordeelt dit boek met een: 8,5

Heimweeland

Kati Naumann

€ 22,99

Hoe was het om in het Oost-Duitse Spergebiet te wonen en leven?. De roman Heimweeland verhaalt over het leven tussen twee Duitslanden in. Gelegen op de Reinsteig in het Thüringer Woud bevond zich het hotel Waldeshöh. Prachtig gelegen in het bosrijke gebied. Het was er heerlijk vertoeven tot de Tweede Wereldoorlog.

De familie Dressels die eigenaar was van het hotel, mocht in de eerste decennia na de oorlog toch in het hotel blijven wonen. Echter gasten ontvangen, was niet mogelijk. Tegen beter weten in blijven ze hopen op terugkeer van gasten en onderhouden uiterst zorgvuldig het hotel. De kinderen mogen niet in de kamers spelen en als na jaren een waterinstallatie wordt geplaatst blijven ze water uit hun bron gebruiken want de installatie is voor de gasten.

Milla, een alleenstaande moeder die zich in de huidige tijd bezighoudt met geotracking op zoek naar zichzelf en lost places stuit op een gegeven moment op een luik in de grond op de Reinsteig. Als het haar lukt om het luik te openen blijkt daar een geheel intact zijnde kelder onder te bevinden. Inclusief potten heerlijke bramenjam, maar ook een schriftje van een jong meisje.

Milla gaat op zoek naar dit meisje. Als ze leden van de familie Dressels opspoort, ontvouwt zich langzaam maar zeker het verhaal van een familie die zich op een verkeerde plek bevindt en alle consequenties moet dragen die ermee gepaard gaan .De zoektocht naar het verleden maakt ook voor de familie Dressels duidelijk wat uiteindelijk de reden was dat ze hun hotel moesten verlaten op die fatale dag in 1977.

Het verhaal van Heimweeland speelt zich beurtelings in het heden en het verleden af en laat op een beklemmende manier zien hoe het was om in het grensgebied van de DDR te leven op schrijnende wijze wordt duidelijk wat de onteigening van familiebezit en land met de inwoners gedaan heeft en hoe het was om constant in angst te leven en te moeten voldoen aan de meest absurde eisen zoals de keer dat Johanna gedwongen wordt een kwartier met haar kinderen doodstil te staan zodat de waakhonden aan haar zouden kunnen wennen.

Vertaling: Jasper Mutsaers