Boekbesprekingen van Ruud

Ruud beoordeelt dit boek met een: 8.5

Olifant van zeep

Thomas Verbogt

€ 20,00

Voor de persoon die niet kan lachen om de korte verhalen die Thomas Verbogt verzamelde in zijn bundel Olifant van zeep, lijkt slechts één remedie over te blijven: ga aan het lachgas. Zestien verhalen uit het leven van de schrijver waarin hij zijn kijk op het dagelijkse leven geeft. Als taalvorser reageert hij op korzelige vragen die hem gesteld worden door medewerkers van een klantenservice, caissières, tandartsassistentes, docenten en toevallige passanten. Opvallend detail: het betreft in de meeste gevallen dames met opvallende kapsels. Wat moet je met vragen zoals "U wordt niet wakker van de wekker?" bij het terugbrengen van een wekker die niet wekt, waarbij Verbogt zich afvraagt of je het dan nog een wekker mag noemen. Of "Heeft u nog iets leuks gedaan deze zomer?". Is degene die de vraag stelt oprecht geïnteresseerd of verwacht zij een clichébeeld? Het dilemma ligt bij hem die antwoord moet geven. "Weet u het meisje nog?" vraagt een helpdeskdame als hij bij een supermarkt iets terug wil geven. Een aankoopbon heeft hij niet en het meisje weet hij ook niet, maar Verbogt gaat hier een grammaticale fout transformeren tot een jaar lang gratis handen wassen. Thomas Verbogt kijkt altijd anders tegen situaties aan; in de stiltecoupé van de trein, het uitkijkplekje waar de schrijver probeert aan niets te denken, het kassameisje dat hem moestuintjes en vrolijke bloempotten aanbiedt of zijn eenmalige ontmoeting met Dries Roelvink. Het blijft allemaal zeldzaam grappig.

Ruud beoordeelt dit boek met een: 9

Het veld

Robert Seethaler

€ 21,99

Seethaler (1966) geeft in zijn derde vertaalde roman Het veld een twintigtal gestorvenen een stem. Al naar gelang hun karakters bondig tot over tien pagina's uitgesmeerd, maar altijd poëtisch. De verhalen grijpen in elkaar en geven een beeld van een vergane samenleving. Uiteraard verhalen van kroegenlopers, van diepe en onopgemerkte liefdes, een gokverslaafde, de burgemeester die er nog steeds niet achter is of hij nu een goede of slechte burgervader is geweest en postuum zijn straatje probeert schoon te vegen. Hij eindigt zijn bedenkingen met de woorden 'ik was boosaardig, vals en gemeen, maar ik was één van jullie'. Lees het ontroerende verhaal van Stephanie Stanek dat teruggaat naar de oorlog of luister naar het relaas van pastoor Hoberg die zijn kerk en zichzelf aan vlammen ziet ondergaan. En het trieste relaas van de minderbegaafde Peter Lichtlein die de zon probeert te vinden op de bodem van een meertje. En tenslotte: wie is toch Richard Regnier die in veel herinneringen opduikt, maar zelf niet aan het woord komt? Het veld is een stilistisch meesterwerkje.

Ruud beoordeelt dit boek met een: 9

De verloren berg

Lieke Kézér

€ 20,99

In De verloren berg bedient Lieke Kézér zich van twee, zich afwisselende, verhaallijnen: De bergen en De zee. In beide lijnen is de ramp al voltrokken. Kira, de vrouw van de succesvolle schrijver Thomas, heeft zich te pletter gereden tegen een boom. Vanaf dit moment staat Thomas alleen voor de opvoeding van hun drie kinderen, Cleo (15), Mathilde (9) en Tommie (5), iets waar hij zich nog nooit mee heeft bemoeid. In de lijn De bergen trekt hij eropuit met zijn camper en kinderen naar de Pyreneeën. Een impulsieve reis waar al een dreiging boven hangt, zijn oudste dochter Cleo weigert met hem te praten. In De Zee gaat het vooral over het plannen van de reis dat gepaard gaat met rouwverwerking, de goedbedoelde adviezen van derden en de kortstondige relatie die Thomas overkomt met de veel jongere schooljuf van Tommie. Duidelijk wordt dat Kira als auteur, zij schreef twee niet opgevallen boeken, zich de mindere voelt ten opzichte van Thomas, maar ook dat zij in dienst stond van zijn succes. Zou dit de reden kunnen zijn van de verstoorde relatie tussen Cleo en haar vader? Lieke Kéréz schrijft over een loodzwaar onderwerp, maar laat de zwaarmoedigheid niet prevaleren. Thomas worstelt met zijn verdriet en met zijn oudste dochter en heeft ondertussen mooi beschreven dialogen met zijn twee jongsten. Aan het slot van deze roman wordt een en ander duidelijk en blijft de lezer achter met het gevoel een ontroerend mooi verhaal te hebben gelezen.

Ruud beoordeelt dit boek met een: 9

De jongens van Nickel

Colson Whitehead

€ 22,99

In ieder geval de laatste twee romans van de zwarte auteur Colson Whitehead zijn inktzwarte verhalen die mij, de lezer, met een mokerslag terug op aarde bracht. In de ondergrondse spoorweg sleepte hij zijn publiek aan de haren mee in zijn meest duistere fantasieën over weggelopen slaven en De jongens van Nickel baseerde hij op de geschiedenis van een Amerikaanse tuchtschool Dozier School tot Boys. In 2014 werd publiekelijk bekend wat zich op die plek in Florida meer dan tientallen jaren heeft afgespeeld. Dozier staat model voor Nickel en Whitehead vertelt zijn verhaal door de ogen van Elwood Curtis, een slimme hardwerkende zwarte jongen van 15 jaar die zijn gevoel van rechtvaardigheid uit de speeches van Martin Luther King haalt. Hij heeft de pech dat hij bij het liften wordt opgepikt door een autodief en zo belandt Elwood op de zwarte afdeling van Nickel en maakt hij kennis met de tucht die daar heerst. Tucht die wordt bepaald door racisme en sadisme. Al in zijn eerste weken wordt hij uit zijn bed gelicht en meegenomen naar het White House, de plek waar de jongens een vreselijke marteling ondergaan die een flink aantal niet zal overleven. De straf die Elwood kreeg omdat hij opkwam voor een misbruikt jongetje. Het zet hem aan het denken: de straffen die gegeven worden kennen geen oorzaak, maar zijn willekeurig.
Halverwege het boek voert Whitehead zijn hoofdpersoon op als een succesvol directeur van een verhuisbedrijf wat het toekomstperspectief voor Elwood rooskleuriger moet maken.
De jongens van Nickel laat zien hoe de medewerkers van de school hun corrupte leven te gelde maken door beschikbaar gesteld voedsel door te verkopen aan plaatselijke ondernemers. Dit gaat in deze roman ten koste van de zwarte jongens. De blanke jonge bewoners ondergingen overigens eveneens zware folteringen (raadpleeg de website Officialwhitehouseboy.org) maar getuigenissen van hen maken wel melding van een zwaardere tucht voor de zwarten. Whitehead komt in zijn boek tot de kern van het oude en nieuwe racisme waar Amerika nog steeds geen antwoord heeft. Met dit soort verhalen mag Whitehead zich de literaire kleinzoon van James Baldwin noemen.

Ruud beoordeelt dit boek met een: 8

Stella

Takis Würger

€ 19,99

In zijn roman Stella verdiepte de Duitse schrijver Takis Würger (1985) zich één jaar in het leven van Stella Goldschlag. Een mooie, blonde, sensuele vrouw die als bijnaam 'het blonde gif' droeg. Würger pikte uit haar leven, volkomen fictief, het jaar 1942. De plaats van handeling is Berlijn. Daar ontmoet de Zwitser Friedrich in een club de jonge Kristin die daar als zangeres optreedt. Het verhaal is onderverdeeld in twaalf hoofdstukken, elke keer een maand. Eigenlijk is het het jaar van Friedrich, alles wordt uit zijn perspectief verteld. Friedrich, niet onbemiddeld, neemt zijn intrek in een grand hotel en wordt smoorverliefd op Kirstin en al snel komt hij erachter dat zij twee levens leidt. Ondanks haar blondzijn is zij Joods en is haar echte naam Stella. Daarbij is zij verslaafd aan pervitine -gewoon in de apotheek verkrijgbaar- en is zij niet vies van alcoholica. Om haar ouders te vrijwaren van deportatie naar Auschwitz werkt zij samen met de Gestapo als 'jodenvanger'. Bij Friedrich - als neutrale Zwitser- roept het de vraag op of je mensen mag verraden om je eigen ouders te redden. Een plausibel dilemma. Wat niet in zijn roman wordt beschreven, is dat Stella nadat haar ouders zijn gedeporteerd met haar jachtpraktijken doorging en waarschijnlijk honderden Joden de dood heeft ingejaagd. Alle feiten die Würger beschrijft zijn biografisch juist en met zijn Stella voegt hij een element toe aan de vele documentatie over de Tweede Wereldoorlog.

Ruud beoordeelt dit boek met een: 8,5

Ik blijf hier

Marco Balzano

€ 19,99

In het uiterste noorden van Italië, in een hoekje bij buurlanden Zwitserland en Oostenrijk, vind je aan een stuwmeer het dorpje Curon. Een plekje waar elke met toeristen gevulde touringcar halt houdt en de inzittenden een foto mogen nemen van het kerktorentje dat daar fier uit water rijst. Hoe het komt dat dat kerkje vele jaren heeft overleefd wordt verteld in de roman Ik blijf hier van Marco Balzano. De geschiedenis bestrijkt de jaren 20-50 van de vorige eeuw, Curon is een saai dorp dat bestaat uit een aantal boerderijtjes. De opwinding krijgt een aanvang als er plannen zijn een stuwmeer te bouwen. De dorpelingen vrezen dan al voor het voortbestaan. Maar daaraan voorafgaand is er de kwestie dat de Italiaanse fascistische regering het gebied Zuid-Tirol verbiedt Duitstalig te zijn. Grafstenen worden hertaald, scholen heringericht en de eerste dorpelingen verlaten uit protest Italië. Het wordt erger als de bewoners een keuze moeten maken tussen fascisten en nazi's. Het leidt tot een verdeelde gemeenschap. Ook in de familie van Trina Hauser die de hele geschiedenis vertelt aan haar vermiste dochter. Wie is goed en wie niet? Hoe ver kun je gaan met het protest? En dan komt ook nog eens de oorlog voorbij. Balzano weet de spanning goed op te bouwen en verlaat het gebaande historische pad nauwelijks.

Ruud beoordeelt dit boek met een: 9

De dochters van de kapitein

Maria Duenas

€ 24,99

Wie nog geen keuze heeft gemaakt welke titel het volmaakte vakantieboek gaat dragen dat een plaatsje in de valies verdient: De dochters van de kapitein van Maria Dueñas zou de ultieme tip kunnen zijn. Bijna 500 pagina's  aan goed geschreven leesplezier, volgepropt met historie, romantiek, suspense en wilskracht. De Spaanse emigrant Emilio Arenas heeft zich gevestigd in Brooklyn waar hij een eethuisje wil opstarten. Zijn vrouw Remedios volgt hem in het gezelschap van hun drie beeldschone dochters, Victoria, Mona en Luz. Echter kort na hun eerste stappen op Amerikaanse bodem overkomt Emilio een noodlottig ongeval. Een bijkomend probleem voor de drie zussen omdat de echte zin het nieuwe land toch al niet aanwezig was, maar nu ontkomen ze niet aan het eethuis El Capitán. De drie botsende karakters met daarboven een onmachtige moeder krijgen vervolgens te maken met een louche advocaat, een morsige impresario, een opstandige non, een onttroonde Spaanse kroonprins en mannen die vechten om de gunsten van de zussen Arenas. Tegen de zin in van moeder Remedios proberen de zussen het restaurant El Capitán om te bouwen tot een eigentijdse nachtclub met de veelbelovende naam Las hijas del Capitán, de dochters van de Kapitein. Maar of ze daar vrienden mee maken...?

Ruud beoordeelt dit boek met een: 8.5

De parade

Dave Eggers

€ 21,99

In welk land de nieuwe roman De parade van Dave Eggers zich afspeelt wordt nergens vermeld. Zelfs de twee hoofdpersonen worden alleen aangeduid met Vijf en Negen. Zij zijn uitgezonden om een weg aan te leggen die het zuiden van het verdeelde land moet verbinden met het noorden. Met een ultramoderne rijdende machine moet Vijf, als chauffeur, meer dan tweehonderd kilometer asfalteren. Terwijl hij rijdt droogt het asfalt en trekt het voertuig een dubbele scheidingslijn. Vijf neemt zijn taak serieus. Hij is zelfs bewapend en gaat vergezeld met veiligheidsinstructies. Vijf heeft een deadline want de president van het land heeft al een feestelijke parade gepland. Negen heeft als taak de route te verkennen, obstakels te verwijderen en verdachte personen te melden. Echter, hoewel verboden, zoekt hij regelmatig contact met de autochtone bewoners en is hij daarom vaak onzichtbaar voor Vijf. Per afgelegde kilometer dreigt hun samenwerking te escaleren. Vijf begint te vrezen voor zijn eigen veiligheid, vooral wanneer de sporen van de oorlog steeds zichtbaarder worden en hij met regelmaat bezocht wordt door rebellen. De spanning neemt per hoofdstuk toe.

Dave Eggers is er met deze roman wederom in geslaagd een maatschappelijk geëngageerd verhaal te presenteren waarbij de vraag is of het land door de nieuwe weg verenigd zal worden.