Obligatiehoudersvergadering 2018

Aanwezig: Liesje de Leeuw, Jan Brouwers, Patricia ten Bruggencate, Harrie van Beek, Willem Konijnenbelt, Charles van Voorst Vader, Gonne Doorman, Dorine Verheijden, Rolf Klinkhamer, Hermann Braun, Diana van Dijk, Marijke van der Lee, Jan Schipper, Madelon Sonneveld, Onno Luske, Paul Govaart, Marjolein Henssen, Victorine Hollaers, René Hollaers, Hein van Kemenade en Iris de Vries.

De Raad van Toezicht: Gerard van Dijnsen, Dick de Ruyter, Raymond Kriekaard

Speciale gast: Caroline Damwijk

Afwezig met kennisgeving: Esther van Bergen, Gerrit van Arendonk, Henk van Arendonk, Jeanette Schraven, Trout Henssen, Henk Geurts, Rard Eissens, Marlies van Geenen, Annelies van Tuyl.

 

  1. René heet iedereen van harte welkom speciaal de leden van de Raad van Toezicht en Caroline Damwijk divisiedirecteur van Libris/Blz.
  2. Raymond licht de cijfers toe die verstrekt zijn aan de aanwezigen. Dit jaar gaan we rond 1 juli weer uitloten maar de uitbetaling zal in het late najaar dan daadwerkelijk plaatsvinden. Er bestaat nog altijd de mogelijkheid om uitbetaling te weigeren.

Hierna komen de vragen van de diverse aanwezigen.

Zo vraagt Charles zich af hoe het zit met de omzetgroei via de webwinkel...stijgt licht.

Patricia benadrukt dat je e books ook via onze website kan downloaden via onze website. Opmerkelijk dat niet alle aanwezigen hiervan op de hoogte waren.

Raymond merkt op dat steeds meer jonge mensen kiezen voor online shoppen en dat dat steeds vaker via een app c.q. mobiel gebeurt,

Op een vraag van Herman Braun licht Raymond toe dat alle fiscale en boekhoudkundige trucs inmiddels zijn toegepast.

Harry vraagt zich af hoe wij het doen in vergelijking met andere boekhandels. We verschillen niet opvallend met andere boekhandels. Het eerste kwartaal was aardig stabiel maar de maanden april en mei vielen zwaar tegen qua omzet. "Benen bloot handel dood".

Caroline: Andere boekhandels groeien of dalen maar de online verkoopt stijgt explosief en vooral Bol spint daar garen bij. Maar ook boekhandels die actief zijn met hun website zien hun omzet online stijgen. Het is van belang dat een boekhandel in het laatste kwartaal een grote voorraad moet hebben en het Centraal Boekhuis moet daar aan meewerken.  Maar nogmaals online wordt steeds belangrijker. Groot voordeel voor de boekhandelssector is dat de klanten een grote mate van loyaliteit naar de fysieke boekhandel hebben. Het levend bewijs daarvan is vanavond aanwezig.

Dit is zeer positief en een groot voordeel voor onze sector.  Verder zorgt het DWDD panel voor een enorm positieve boost. Jonge boekverkopers die enthousiast hun verhaal doen. De online en fysieke verkoop en klanten moeten elkaar aanvullen.

Jan Schipper ziet een tegenstelling tussen fysieke voorraad en stijging online verkoop en Caroline kicht dat toe. Voorraad is essentieel in december moet je winkel prop en prop vol zijn.

Libris/Blz. zijn 190 fysieke boekhandels en de organisatie ondersteunt de ondernemer zo goed mogelijk en helpt achter de schermen. Zij organiseren 1x per jaar de Libris Inspiratie Dag voor de medewerkers en sinds 2 jaar de National Bookstore Day (overgewaaid uit de USA in navolging van Recordstoreday) met allerlei bijzondere aanbiedingen. Volgend jaar op 25 mei 2019.

Verder maken zij de glossy en de bekende kranten en folders met persoonlijke aanbiedingen. Ook het begrip "buikbandjes" komt nog ter sprake en Hein geeft ter plekke een demo.

Ook de Readr persoonlijke klantenpas komt aan de orde. Al met al een duidelijk en leerzaam verhaal van Caroline.

Harry vraagt waarop de budgettering is gebaseerd. Raymond licht dat toe...ervaringscijfers liggen hieraan ten grondslag. Hoe ervaren Hein en René de nieuwe locatie. Op de oude locatie kwamen de klanten veel gerichter. Op de nieuwe locatie is het nieuwe bonbedrag gemiddeld lager en de conversie is lager...dus meer bezoekers en een minder hoge kassa-aanslag. Hein moest heel erg wennen in het begin en René is heel enthousiast en over de nieuwe locatie: veel gezelliger. Ook enkele klanten beamen dit.

Onno mist een beetje onze visie op de toekomst.

De klanten  moeten zich thuis voelen en de core business blijft boeken. Je moet je als boekhandel noodzakelijk maken en meer samenwerken. We zouden een soort uitpunt moeten zijn waarop Hein reageerde dat we voor allerlei lezingen en koor/muziekuitvoeringen de kaartverkoop bijhouden.

Onno vraagt zich ook af of de koffiehoek nou zonodig moest...er is al zoveel horeca vlakbij. Maar veel aanwezigen zijn het niet met hem eens.

Diana vraagt zich af of je wel een breed assortiment moet hebben. De Vrije Boekhandel is veel gerichter en gespecialiseerder waarop Gonne reageert met: Juist wel een breed assortiment met horeca.

Raymond zegt dat het leven steeds keuzes maken is.

Hein vertelt nog dat hij bij de Vrije Boekhandel heeft gewerkt en heel bewust 33 jaar geleden gekozen heeft voor een brede assortimentsboekhandel. Ook het vermeende speelgoed dat wij verkopen is altijd boekgerelateerd.

Patricia vraagt aan Caroline waarom er een 2de Librisboekhandel moest komen in Breda op de Grote Markt. Caroline legt dit uit. Vanuit de organisatie vonden ze het belangrijk dat er een grote assortimentsboekhandel in de binnenstad moest komen. Want anders zou er een gat vallen in het centrum.

Nog twee mededelingen van René.

In het najaar start Ineke met een derde leesclub op de middag...6x in het seizoen op donderdag.  Er is nog plaats voor enkele leden.

Op 21 juni komen Annejet van der Zijl en haar man Jo Simons naar de boekhandel.

Na afloop werd er nog een glaasje geschonken en kregen de aanwezigen een boek van Hein. Tijdens de vergadering verzorgde Iris de catering voor de aanwezigen.

Waarom Libris
Boekbestellingen vanaf € 15,- GRATIS thuisbezorgd.
Kies uit meer dan een miljoen artikelen, waaronder ruim 25.000 Nederlandse ebooks.
Thuis bestellen en bezorgen of afhalen en betalen in de boekhandel.
Ruim 85.000 boeken op werkdagen voor 23.00 besteld, de volgende dag bezorgd
Volg uw bestelling via Track & Trace van PostNL
Bijna 100 aangesloten kwaliteitsboekhandels.
pro-mbookslibr2 : libris