Onze favorieten

Zeven nieuwe boekentips

Brecht over Riskante relaties van Pierre Choderlos de Laclos

'Op het puntje van mijn stoel las ik Martin de Haans sprankelende, nieuwe vertaling van Les liaisons dangereuses. De nieuwe Nederlandse titel: Riskante relaties. Het is dé achttiende-eeuwse liefdesklassieker van Pierre Choderlos de Laclos en wat mij betreft een van de beste briefromans aller tijden. Het boek is de lethargie in actie en handelt over de intriges, het bijbehorende geroddel en valse geflirt in de sferen van de Franse aristocratie. Het is een prachtig voorbeeld van de kracht van het verhaalperspectief met een ik-verteller: de lezer weet meer dan de personages.
Choderlos de Laclos heeft de brieven ingenieus gecomponeerd en geschikt. Het Jan Klaassen-effect is dan ook nooit ver weg: telkens veer je op en wil je roepen: "Pas op! Trap er nou niet in!" De mooiste brieven van valse verleiders en protagonisten De Valmont en De Merteuil vormen het hart van het boek. Vooral de brieven waarin ze hun meedogenloze verleidingsplannen smeden zijn geweldig. De zich telkens opwerpende vraag of het boek nu een pleidooi voor onzedelijkheid en seksuele vrijheid is of een aanklacht daartegen, blijft onbeantwoord, zoals het literatuur betaamt. Intrigerend is ook dat je als lezer niet ondubbelzinnig voor de wel erg naïeve slachtoffers van de valse verleiders kiest; eerder word je geamuseerd door de slechtheid van De Valmont en De Merteuil. Een mateloos interessant boek dat onverminderd actueel blijkt in tijden van ‘me too’ en discussies over seksuele moraal.'

Brecht studeert geschiedenis en werkt in zijn vrije uren in onze boekhandel. De geschiedeniskast heeft uiteraard zijn warme belangstelling. Daarnaast leest Brecht graag lijvige filosofieboeken en mooie literaire romans. Hij verzamelt de Perpetua-reeks. We zien we hem elke laatste dinsdag van de maand in De Wereld Draait Door, waar hij ons vertegenwoordigt in het boekenpanel.

Eerdere favorieten van Brecht

 

 

 

 

 

Herman over Lange armen van Ester Naomi Perquin

'Feiten zijn misschien heilig, maar de waarheid - die altijd gebeurt - bevindt zich achter die feiten. En poëzie is niets anders dan een poging om die waarheid zichtbaar te maken. Als je een klein beetje van het leven wilt begrijpen heb je daarom meer aan poëzie dan aan wikipedia.
Onze Dichter des vaderlands, Ester Naomi Perquin, dook in de politiewereld en schreef er een bundel van tien gedichten over: Lange armen. Wilt u iets weten van politiemensen, lees die bundel. Een paar regels uit twee gedichten:

Uit het openingsgedicht VOOR:

Hoe meet je de zwaarte van een klap die nooit kwam,
zoek je de fiets waar niets mee is, die er nog staat?
De brand in een leegstaand schoolgebouw,
nooit uitgebroken, laat geen sporen na.

Uit het gedicht HUISBEZOEK:

Hier zijn de huizen waar geen mens meer komt.
Het huilen van een zuigeling. De klap
waarmee de deur dichtslaat.

Wat een poëzie. Het ritme van de zinnen maakt dat je over de betekenis niet hoeft na te denken. Je drijft vanzelf mee met de dichter die een waarheid achter de politiefeiten heeft gezien: constant dreigende ongelukken die niet doorgaan, bewoonde huizen waar geen mens meer komt.'

Sinds 1987 is Herman advocaat in Zutphen. Hij houdt zijn hele leven al van boeken (‘Wat is er leuker dan boeken?’) en werkt met groot genoegen op vrijdagavond en zaterdag in de winkel van zijn vrouw Ine.

Eerdere favorieten van Herman

 

 

 

 

Foto © Moniek Polak

Jacinthe over De Liedjesalmanak Lente & Zomer, Herfst & Winter van Koos Meinderts

'Afgelopen jaar won Koos Meinderts, auteur van tientallen prachtige jeugdboeken, een Gouden Griffel voor Naar het noorden. Minder bekend zijn de liedjes die hij voor jonge kinderen schreef. Gelukkig verschijnt in maart een heruitgave van de liedjesalmanakken Lente & Zomer, Herfst & Winter, een van de mooiste verzamelingen kinderliedjes die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen. Naast subtiele bewerkingen van klassiekers als ‘Groen is gras’ en ‘Sinte, Sinte Maarten’ schreef Meinderts nieuwe liedjes over bijvoorbeeld de Avondvierdaagse, 4 en 5 mei, Prinsjesdag (‘maar er is geen prinsje bij’), de appeloogst en zelfs Rokjesdag. ‘Het Kleine Koningskind’ is met stip het liefste kerstliedje dat ik ken. Zang (niet overdreven kinderlijk) en muzikale begeleiding (veel verschillende instrumenten en muziekstijlen) zijn een verademing in vergelijking met veel andere kindermuziek. Meinderts neemt zijn jonge publiek (4 tot 7 jaar) prettig serieus en zo schalt bij ons behalve ‘Een oliebol op hol’ soms ook ineens ‘Hebban olla vogala’ vanaf de achterbank.
Voor iets oudere kinderen is er de bundel Het regent zonlicht, met weemoedige liedjes over een dochtertje van glas, Maite Maria die wacht op haar soldaat. En vele andere. Lange autoritten zijn geen straf meer!'

Jacinthe studeerde Franse taal- en letterkunde en werkte als vertaalster, onder meer bij het ministerie van Defensie. Na een verblijf van twee jaar in Italië kwam ze te werken in een boekhandel in Drenthe en vervolgens in Zutphen. Met twee jonge dochters zit ze thuis volop in de kinderboeken.

Eerdere favorieten van Jacinthe

 

 

 

 

 

Lieve over De afwezigen van Lieke Kézér

'Gemis en eenzaamheid staan centraal in de ontroerende debuutroman van Lieke Kézér. Wonderkind Joshua James groeit op bij zijn psychotische moeder die al jong overlijdt. Zijn bejaarde buurman ontfermt zich over hem en probeert de eenzaamheid van het kind te verzachten door hem saxofoon te laten spelen. In de jaren die volgen groeit Joshua uit tot een wereldberoemde saxofonist. Maar door al het verdriet in zijn leven blijft hij een eenzame, kwetsbare jongen. De andere personages in de roman voelen ook allemaal een groot gemis. Ze zijn zo gebroken, dat ze nooit meer zullen helen. Ze zwerven rond in hun verdriet en krijgen maar geen grip op hun leven.
De afwezigen is een ritmische roman: de muziek van Joshua is voelbaar. Zoals een muziekstuk verschillende met elkaar samenhangende tonen en melodieën heeft, zo ook heeft deze roman meerdere lagen die met elkaar verbonden zijn.'

Lieve is dit jaar bezig met het maken van films en wil zich dolgraag aanmelden bij een filmacademie. Biografieën over interessante personen of emotioneel geladen romans spreken haar aan. Werken bij Van Someren & Ten Bosch bevalt haar heel goed. Al die mensen die lezen en al die interesses: ze zou er wel een film over willen maken.

Eerdere favorieten van Lieve

 

 

 

 

 

Monica over De nacht in Lissabon van Erich Maria Remarque

'In De nacht in Lissabon weet de verteller, die net uit Hitler-Duitsland gevlucht is en op de kade moedeloos en zonder hoop naar de grote schepen kijkt, niet wat hem overkomt als hij door een onbekende wordt aangesproken, die zich voorstelt als Joseph Schwarz en hem tickets voor de boot naar Amerika aanbiedt. Schwarz heeft slechts één voorwaarde: luister deze nacht naar zijn verhaal.
De emigrant aarzelt en is wantrouwig, maar stemt toch in; hij heeft in zijn hopeloze situatie niets te verliezen. De ondergang van de een leidt tot de redding van de ander, denkt de nachtelijke luisteraar. Bij het ochtendgloren neemt hij, diep verward over zijn eigen geluk, afscheid van zijn redder en is nu zelf een Joseph Schwarz geworden.
De nacht in Lissabon is een aangrijpend verhaal over vluchten en ballingschap, verpakt in een prachtige liefdesgeschiedenis. Bovendien is het zeer actueel: het door oorlogsgeweld van huis en haard verdreven worden is van alle tijden.'

Monica studeerde pedagogiek, maar toen ze in 1999 de kans kreeg bij Boekhandel Van Someren & Ten Bosch te komen werken, greep ze die met beide handen aan. Ze is lid van twee leesclubs, haar voorkeur gaat uit naar toegankelijke geschiedenisboeken.

Eerdere favorieten van Monica

 

 

 

 

Monica Nieuw 

Foto © Jacinthe Sykora

Tatjana over Vaders en zonen van Ivan Toergenjev

'Weer de hoogste tijd voor mij om een klassieke Rus te lezen. Het werd Vaders en Zonen, een roman uit 1862 van Ivan Sergejevitsj Toergenjev, in een vertaling door Karel van het Reve.
De jonge student Arkadi gaat samen met zijn vriend Bazarov op bezoek bij vader Arkadi, die een noodlijdend landgoed bestuurt in de provincie. Gaandeweg het bezoek groeit de irritatie tussen de oom van Arkadi, die de oude aristocratie vertegenwoordigt, en Bazarov, die een nihilistische kijk op het leven heeft. Op zoek naar vertier gaan de jongemannen vervolgens naar de provinciale hoofdstad, waar ze mevrouw Odintsov ontmoeten en enige tijd op haar landgoed verblijven. Bazarov wordt verliefd op haar en raakt in tweestrijd: als man van de wetenschap gelooft hij niet zo in gevoelens.
Ook Arkadi raakt vertwijfeld doordat hij zijn vriend Bazarov bewondert, maar merkt dat de nihilistische kijk op het leven niet zo bij hem past.
Mooi in deze roman is dat je de personages leert kennen aan de hand van hun ontmoetingen en dialogen. Toergenjev treedt op als alwetende verteller en door het trage verteltempo en de prachtige beschrijvingen voel je je deelnemer aan het alledaagse leven op het Russische platteland in het midden van de 19e eeuw.'

Tatjana studeerde Russische taal- en letterkunde in Leiden en werkte jarenlang bij het ministerie van Defensie. Ze woont met haar gezin in Zutphen. Naast de klassieke ‘Russen’ leest ze graag historische romans.

​Eerdere favorieten van Tatjana

 

 

 

Welmoet over De vrouw met het rode haar van Orhan Pamuk

'De moeder van Orhan Pamuk vertelde hem van jongs af aan al verhalen waarin altijd iets te raden bleef. Zo’n verhaal dist Orhan Pamuk ons nu op in De vrouw met het rode haar. Cem groeit alleen bij zijn moeder op; zijn vader heeft hem verlaten vanwege zijn politieke activiteiten en een nieuwe liefde. Hij gaat werken bij een oude puttengraver annex verhalenverteller. Daar, in de hitte van het Turkse platteland, wordt hij volwassen. In het dorp waar ze ‘s avonds thee drinken ontmoet hij een mooie, wat oudere vrouw voor wie hij een heimelijke liefde opvat. Na een dramatische gebeurtenis vlucht hij terug naar de stad en probeert zich op de toekomst te richten. Maar het verleden blijft hem achtervolgen, hoe goed het hem ook gaat. Cem ontkomt er niet aan om terug te keren naar de plek waar hij de puttengraver heeft achtergelaten. De tegenstelling Oost / West, het verhaal van de zoon (Oedipus) die zijn vader vermoordt versus de vader (koning Rostam) die zijn zoon vermoordt, individualiteit tegenover collectiviteit, geschiedenis versus moderniteit; deze thema’s vormen de achtergrond van een prachtige roman van een groot schrijver.'

Welmoet werkte jarenlang als psychotherapeut en relatietherapeut in een eigen praktijk. Op 1 januari 2017 is zij met pensioen gegaan en sinds september werkt ze op maandagmiddag in de boekwinkel. Lezen is voor haar van jongs af aan een bron van geluk geweest en heeft voeding gegeven aan haar begrip voor de mens en zijn of haar omgeving. 

Eerdere favorieten van Welmoet

 

 

 

 

  

 Foto © Jacinthe Sykora 

 

 

Waarom Libris
Boekbestellingen vanaf € 15,- GRATIS thuisbezorgd.
Kies uit meer dan een miljoen artikelen, waaronder ruim 25.000 Nederlandse ebooks.
Thuis bestellen en bezorgen of afhalen en betalen in de boekhandel.
Ruim 85.000 boeken op werkdagen voor 23.00 besteld, de volgende dag bezorgd
Volg uw bestelling via Track & Trace van PostNL
Bijna 100 aangesloten kwaliteitsboekhandels.
pro-mbookslibr2 : libris